header

  • تــازه ها
  • متن دعا
  • فراز صحیفه

آمار بازدید

بازدید امروز
بازدید دیروز
کل بازدیدها
2384
3145
62878341
اوقات شرعی

آن‏چه خدا وعده داده است

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۲۲ - فراز ۹

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي خَوْفَ غَمِّ الْوَعِيدِ، وَ شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ، حَتَّى أَجِدَ لَذَّةَ مَا أَدْعُوكَ لَهُ، وَ كَأْبَةَ مَا أَسْتَجِيرُ بِكَ مِنْهُ.

بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و ترس اندوه کیفر و میل پاداش (در روز قیامت) را که وعده داده ‏اى روزیم گردان تا (در این دنیا هم) خوشى چیزى (بهشت) را که تو را براى آن مى‏خوانم و اندوه چیزى (دوزخ) را که از آن به تو پناه مى‏برم دریابم.

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۴۵ - فراز ۵۳

اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا خَوْفَ عِقَابِ الْوَعِيدِ، وَ شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ، حَتَّى نَجِدَ لَذَّةَ مَا نَدْعُوكَ بِهِ، وَ كَأْبَةَ مَا نَسْتَجِيرُكَ مِنْهُ.

بار خدایا ترس کیفر ترسیده شده (دوزخ) و شوق و دوستى پاداش وعده داده شده (بهشت) را روزى ما گردان تا اینکه لذت و خوشى آنچه (آمرزشى که) از تو مى‏خواهیم، و اندوه آنچه (کیفر بر گناهانى که) از آن به تو پناه مى‏بریم دریابیم.

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۱۲ - فراز ۱۰

وَ يَا مَنْ تَحَمَّدَ إِلَى خَلْقِهِ بِحُسْنِ التَّجَاوُزِ، وَ يَا مَنْ عَوَّدَ عِبَادَهُ قَبُولَ الْإِنَابَةِ، وَ يَا مَنِ اسْتَصْلَحَ فَاسِدَهُمْ بِالتَّوْبَةِ وَ يَا مَنْ رَضِيَ مِنْ فِعْلِهِمْ بِالْيَسِيرِ، وَ يَا مَنْ كَافَى قَلِيلَهُمْ بِالْكَثِيرِ، وَ يَا مَنْ ضَمِنَ لَهُمْ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ، وَ يَا مَنْ وَعَدَهُمْ عَلَى نَفْسِهِ بِتَفَضُّلِهِ حُسْنَ الْجَزَاءِ.

و اى آنکه با گذشت نیک بر آفریدگانش منت نهاده (نعمت سزاوار منت داده، چون خداى تعالى از منت نهادن «بیان کردن نیکى خود به دیگرى» منزه است) و اى آنکه بندگانش را به توبه‏ پذیرى عادت داده، و اى آنکه اصلاح تباهی هاى ایشان را به وسیله‏ ى توبه خواسته، و اى آنکه از کردار (نیک) ایشان به اندک خشنود گشته، و اى آنکه (کار) اندک ایشان را پاداش بسیار داده، و اى آنکه روا شدن دعاء را برایشان ضمانت کرده، و اى آنکه از روى تفضل پاداش نیک به ایشان را وعده فرموده است.

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۴۴ - فراز ۱۲

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الشَّهْرِ، وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ مِنِ ابْتِدَائِهِ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ مِنْ مَلَكٍ قَرَّبْتَهُ، أَوْ نَبِيٍّ أَرْسَلْتَهُ، أَوْ عَبْدٍ صَالِحٍ اخْتَصَصْتَهُ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ، وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبَالَغَةِ فِي طَاعَتِكَ، وَ اجْعَلْنَا فِي نَظْمِ مَنِ اسْتَحَقَّ الرَّفِيعَ الْأَعْلَى بِرَحْمَتِكَ.

بار خدایا از تو درخواست مى ‏نمایم به حق (به فضیلت و برترى) این ماه و به حق کسى که در آن از آغاز تا انجامش در عبادت و بندگى براى تو کوشیده: از فرشته‏ اى که او را مقرب ساخته‏ اى، یا پیغمبرى که فرستاده ‏اى، یا بنده‏ ى شایسته ‏اى که برگزیده‏ اى، که بر محمد و آل او درود فرستى و ما را در آن براى کرامت و ارجمندى که به دوستانت وعده داده‏اى سزاوار گردان، و آنچه که براى کوشش ‏کنندگان در طاعت و فرمانبریت واجب و لازم کرده ‏اى براى ما لازم نما، و به رحمت و مهربانیت ما را در صف کسانى (انبیاء و اوصیاء ایشان علیهم‏ السلام) که سزاوار بالاترین مرتبه‏ ى (بهشت) هستند قرار ده.

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۳۱ - فراز ۱۵

وَ قَدْ قُلْتَ يَا إِلَهِي فِي مُحْكَمِ كِتَابِكَ إِنَّكَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِكَ، وَ تَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ، وَ تُحِبُّ التَّوَّابِينَ، فَاقْبَلْ تَوْبَتِي كَمَا وَعَدْتَ، وَ اعْفُ عَنْ سَيِّئَاتِي كَمَا ضَمِنْتَ، وَ أَوْجِبْ لِي مَحَبَّتَكَ كَمَا شَرَطْتَ.

و تو اى خداى من در کتاب محکم و استوار خود (قرآن مجید که باطل و نادرستى در آن راه ندارد) فرموده ‏اى که تو، توبه و بازگشت را از بندگانت مى‏پذیرى و از گناهان درمى‏گذرى (اشاره به س 42 ى 25: و هو الذى یقبل التوبه عن عباده و یعفوا عن السیئات و یعلم ما تفعلون یعنى و او است خدائى که توبه را از بندگانش مى‏ پذیرد و از گناهان درمى‏ گذرد و مى‏داند آنچه را که بجا مى‏ آورید) و آنان را که پیوسته توبه مى‏کنند (از نظر کمیت و اندازه یا کسانى را که پس از توبه گناهى بجا نمى‏ آورند از نظر کیفیت و چگونگى) دوست مى‏ دارى (اشاره به س 2 ى 222: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین یعنى همانا خداوند آنان را که پیوسته توبه مى‏کنند و پاکیزگان را دوست مى‏ دارد) پس چنانکه وعده فرموده ‏اى توبه‏ ى مرا بپذیر، و چنانکه ضمانت نموده ‏اى از گناهانم درگذر، و چنانکه شرط کرده ‏اى محبت و دوستى خود را براى من لازم گردان (حضرت صادق- علیه ‏السلام- فرموده: هرگاه بنده از روى راستى توبه نماید خداوند او را دوست و در دنیا و آخرت گناهانش را پنهان مى‏نماید «راوى مى‏گوید:» گفتم: چگونه بر او پنهان مى‏نماید؟ فرمود: گناهانى را که دو فرشته بر او مى‏نویسند از یادشان مى‏برد و به اندامش وحى مى‏فرماید که گناهان او را بپوشانید، و به جاهائى که گناه کرده وحى مى‏نماید گناهانى را که به روى شما بجا آورده پنهان کنید، پس در پیشگاه خدا مى ‏آید هنگامى که چیزى نیست که به گناهى از گناهان او گواهى دهد).

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۳۱ - فراز ۲۹

اللَّهُمَّ فَكَمَا أَمَرْتَ بِالتَّوْبَةِ، وَ ضَمِنْتَ الْقَبُولَ، وَ حَثَثْتَ عَلَى الدُّعَاءِ، وَ وَعَدْتَ الْإِجَابَةَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي، وَ لَا تَرْجِعْنِي مَرْجِعَ الْخَيْبَةِ مِنْ رَحْمَتِكَ، إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ عَلَى الْمُذْنِبِينَ، وَ الرَّحِيمُ لِلْخَاطِئِينَ الْمُنِيبِينَ.

بار خدایا چنانکه به توبه فرمان دادى و پذیرفتن (آن) را ضمانت کردى و بر دعا ترغیب نمودى و وعده‏ ى روا ساختن دادى، پس بر محمد و آل او درود فرست، و توبه ‏ام را بپذیر، و مرا به نومیدى از رحمتت بازمگردان، زیرا تو بر گنهکاران آمرزنده ‏اى، و بر خطاءکاران توبه‏ کنندگان مهربانى.

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۱۴ - فراز ۱۲

اللَّهُمَّ لَا تَفْتِنِّي بِالْقُنُوطِ مِنْ إِنْصَافِكَ، وَ لَا تَفْتِنْهُ بِالْأَمْنِ مِنْ إِنْكَارِكَ، فَيُصِرَّ عَلَى ظُلْمِي، وَ يُحَاضِرَنِي بِحَقِّي، وَ عَرِّفْهُ عَمَّا قَلِيلٍ مَا أَوْعَدْتَ الظَّالِمِينَ، وَ عَرِّفْنِي مَا وَعَدْتَ مِنْ إِجَابَةِ الْمُضْطَرِّينَ.

بار خدایا مرا به نومیدى از عدل و دادگرى خود آزمایش مفرما، و ستمگرم را به آسودگى از نادانى به (کیفر) خویش میازما تا بر ستم بر من ادامه دهد و بر حقم دست یابد، و به زودى آنچه (کیفرى) که به ستمگران وعده داده ‏اى به او بنما، و اجابت (دعائى) را که به بیچارگان وعده داده ‏اى به من هویدا ساز.

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۱۰ - فراز ۴

فَإِلَى مَنْ حِينَئِذٍ مُنْقَلَبُنَا عَنْكَ؟ وَ إِلَى أَيْنَ مَذْهَبُنَا عَنْ بَابِكَ؟ سُبْحَانَكَ نَحْنُ الْمُضْطَرُّونَ الَّذِينَ أَوْجَبْتَ إِجَابَتَهُمْ، وَ أَهْلُ السُّوءِ الَّذِينَ وَعَدْتَ الْكَشْفَ عَنْهُمْ.

پس در این هنگام (بدبختى و نومیدى) از جانب تو به که رو آوریم، و از درگاه تو به کجا رویم؟ (جز تو کسى و جز درگاهت پناهى نداریم) منزه و پاکى تو (از آنچه شایسته‏ ى تو نیست) ما بیچارگانیم که اجابت (دعا) شان را واجب گردانیده‏ اى، و ما رنج دیدگانیم که رفع گرفتاریشان را وعده داده ‏اى (اشاره به قول خداى تعالى «س 27 ى 62(: امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء یعنى یا کسى که دعاى مضطر و درمانده را به اجابت مى‏رساند و غم و رنج را برطرف مى‏سازد).

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۳۲ - فراز ۲۹

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ تَغَلَّظْتَ بِهَا عَلَى مَنْ عَصَاكَ، وَ تَوَعَّدْتَ بِهَا مَنْ صَدَفَ عَنْ رِضَاكَ، وَ مِنْ نَارٍ نُورُهَا ظُلْمَةٌ، وَ هَيِّنُهَا أَلِيمٌ، وَ بَعِيدُهَا قَرِيبٌ، وَ مِنْ نَارٍ يَأْكُلُ بَعْضَهَا بَعْضٌ، وَ يَصُولُ بَعْضُهَا عَلَى بَعْضٍ.

بار خدایا من به تو پناه مى‏برم از آتشى که به آن بر هر که تو را نافرمانى کرد سخت گرفته‏ اى، و به آن هر که را از رضا و خشنودى تو دورى گزید وعده‏ ى عذاب داده ‏اى، و از آتشى که روشنى آن (بر اثر بسیارى درجه‏ ى حرارت) تاریکى است، و آسان (اندک) آن دردناک، و دورش نزدیکست (از دور هم مى‏ سوزاند) و از آتشى که پاره‏ اى از آن پاره‏ ى دیگر را مى‏خورد، و برخى از آن بر برخى حمله و یورش مى‏ آورد (روى هم مى‏ غلطد).

صحیفه سجادیه - دعای شماره ۲ - فراز ۲۵

وَ عَرِّفْهُ فِي أَهْلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ أُمَّتِهِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ حُسْنِ الشَّفَاعَةِ أَجَلَّ مَا وَعَدْتَهُ.

و او را از شفاعت نیکو (شفاعت پذیرفته شده) درباره ‏ى خویشانش که (از هر عیب و نقصى) پاکیزه ‏اند (ائمه ‏ى معصومین علیهم ‏السلام) و مومنین از امتش بیش از آنچه به آن حضرت وعده داده‏ اى عطا فرما (وعده‏ ى شفاعت به آن بزرگوار اشاره است به آنچه خداى تعالى در قرآن کریم «س 93 ى 5( فرموده: و لسوف یعطیک ربک فترضى یعنى و پروردگارت به زودى به تو عطا کند «در دنیا فتح و فیروزى و در آخرت مقام شفاعت» که خشنود گردى، و مراد از شفاعت آن حضرت درباره ‏ى اهل ‏بیت طاهرین و ائمه‏ ى معصومین- علیهم ‏السلام- شفاعت خاصه است که درخواست بلندى درجه و مقام ایشان است، نه درخواست گذشت از گناهان، چون آنها معصومین و از هر گناه و خطاء آراسته‏ اند).

درباره بنیاد صحیفه سجادیه

بنیاد صحیفه سجادیه در استان اصفهان در جهت توسعه فرهنگ قرآن و عترت براساس حدیث ثقلین در سال 1395 تاسیس گردید.

 امید است این کتاب ازرشمند صحیفه سجادیه که تنها کتابی است که از سوی اهل بیت (ع) به نگارش درآمده و به عنوان زبور آل محمد و خواهر قرآن معروف است، بعد از قرآن و نهج البلاغه به آن توجه ویژه شود و در جامعه اسلامیمان مورد توجه و بهر برداری قرار گیرد.

telegram aparat eitaa

logo